Jaarverslag Patiënten Advies Raad 2023

2023 Een jaar van inzicht en verhalen delen

Voorwoord

Het jaar 2023 is een jaar van aftasten en kennismaken geweest, zoekende naar de beste weg om de Patiënten Advies Raad vorm te geven. De directie en HR-medewerker van Zorroo namen ons mee in de wereld van de huisartsenzorg. Ze legden uit welke rol Zorroo hierin speelt met de praktijken in de regio Oosterhout. Ook kregen we inzicht in het reilen en zeilen van de huisartsenpost Oosterhout.

Wij zijn nieuwsgierig en voortvarend aan de slag gegaan door aan Zorroo veel vragen te stellen, enkele locaties van Zorroo te bezoeken en door in rapportages te duiken. Hierbij kijkend vanuit het perspectief van de patiënt in onze steeds verder moderniserende en digitaliserende wereld.

Lilian Lambrechts
voorzitter

De Zorroo zorggroep

Zorggroep Regio Oosterhout & Omstreken is een regionaal samenwerkingsverband van 36 huisartsenpraktijken waarbij ongeveer 70 huisartsen werken. Samen maken zij zich sterk voor goed afgestemde huisartsenzorg in Oosterhout en omstreken. Innovatie en verbinding zijn hierbij hun kernwaarden.

• Organiseren 24-uurs huisartsenzorg
• Ondersteunen aangesloten huisartsen in regio Oosterhout & omstreken
• Afstemmen zorg op persoonlijke situatie patiënt
• Optimaliseren eerstelijnszorg samen met zorgpartners

Onder de regio Oosterhout en omstreken vallen Den Hout (NB), Dongen, Drimmelen, Geertruidenberg, Hooge Zwaluwe, Lage Zwaluwe, Made, Molenschot, Oosteind, Oosterhout (NB), Raamsdonk, Raamsdonksveer, Rijen, ‘s Gravenmoer, Sprang-Capelle, Terheijden, Wagenberg en Zevenbergschen Hoek.

Samenstelling en leden

De Patiënten Advies Raad van Zorroo is in het jaar 2023 opgericht. Deze bestaat uit vijf leden uit de verschillende gemeenten waar Zorroo actief is.

Lilian Lambrechts (Drimmelen)

Leden

Denice van der Pluijm (Geertruidenberg)
Francesco Beterams (Rijen)
Estelle Gabriels (Oosterhout)
Wim Loth (Dongen)

Onze visie en missie

Waar staan we voor?

Onze visie als Patiënten Advies Raad is om de belangen van de patiënten te behartigen en een brug te vormen tussen de patiënten en huisartsen. Patiënten spelen een essentiële rol in het verbeteren van de kwaliteit van de huisartsenzorg. De Patiënten Advies Raad wil zich inzetten om de stem van de patiënt te vertalen naar een open en transparante dialoog tussen patiënten en huisartsen via de Zorggroep Zorroo. Het doel daarbij is om de beste huisartsenzorg te bieden aan alle patiënten.

Wat is onze toekomstdroom?

Onze missie als Patiënten Advies Raad is om de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren door de stem van de patiënten te laten horen en hun perspectief te begrijpen. Wij werken samen met de Zorggroep Zorroo en de daarbij aangesloten zorgverleners. We streven naar de best mogelijke zorg voor patiënten door mee te denken over verbetering van de kwaliteit van zorg. Wij kijken mee vanuit het perspectief van de patiënt. Wij streven naar huisartsenzorg waarin alle patiënten een actieve rol spelen en hun behoeften en ervaringen worden gehoord en serieus worden genomen.

Doelstellingen en activiteiten

Overzicht van doelstellingen 2023

• Kennismaken met de huisartsenzorg/huisartsenpost en de zorggroep Zorroo
• Kennismaken met de leden van de Patiënten Advies Raad.

Ondernomen activiteiten

• Visie en missie opgesteld
• Zichtbaarheid van de Patiënten Advies Raad bij de huisartsen/huisartsenpost en website Zorroo.
• Patiënttevredenheidsonderzoek huisartsenpraktijken
• Audit huisartsenpost
• Reglement Patiënten Advies Raad
• Meer tijd voor de patiënt
• Regioplan 2024-2025
• Transmurale zorg
• Cursus raadplegen achterban

Adviezen naar aanleiding van de adviesaanvragen van de directie

• Patiënttevredenheidsonderzoek huisartsenpraktijk
• Regioplan 2024-2025

Aantal overleggen

De raad is vier keer bij elkaar geweest.
De raad heeft vijf keer overleg gehad met de directie waaronder een keer met de Raad van Commissarissen.

Infographic

Het jaar 2023 is door voorzitter Lilian Lambrechts eigenhandig omgezet in een sprekende infographic.

Bekijk infographic

Toekomstplannen

Doelen en plannen voor 2024

In 2024 komt de Patiënten Advies Raad acht keer samen.

Toekomstplannen 2024

Digitalisering
Regioplan 2024-2025
Betrekken van de achterban
Zichtbaar op de website van Zorggroep Zorroo/huisartsenpraktijken
Kennismaking Huisartsenspoedpost

Voor meer informatie neemt u contact op via patiëntenadviesraad@zorroo.nl.