Landelijke publiekscampagne ‘Kan mijn klacht wachten tot mijn huisarts open is?

17-06-2024

Stel jezelf voordat je contact opneemt met de huisartsenspoedpost altijd de vraag: Kan mijn medische klacht wachten tot mijn eigen huisartsenpraktijk open is? Twijfel je, check dan online. Dat is de centrale boodschap van de publiekscampagne die de huisartsenspoedposten en branchevereniging InEen deze zomer voeren. Ook Huisartsenpost Oosterhout doet mee.

Nederlanders bellen de huisartsenspoedposten vaak voor vragen en klachten die kunnen wachten tot zij bij hun eigen huisartsenpraktijk terecht kunnen. Hierdoor zijn wachtrijen onnodig lang en neemt de werkdruk toe. In de regio en landelijk zetten de huisartsenspoedposten en InEen zich in om hierin verandering te brengen. Onder meer door uit te dragen dat de huisartsenspoedpost alleen bedoeld is voor urgente zorgvragen.

Aanleiding campagne

Uit onderzoek van Ipsos in opdracht van InEen kwam naar voren dat het wijzigen van de naam huisartsenpost in huisartsenspoedpost zorgt voor een duidelijker ‘spoed-imago’ onder het publiek. Daarom hebben de huisartsenspoedposten verenigd in InEen in 2023 besloten de naam landelijk te wijzigen. De publiekscampagne ‘Kan mijn klacht wachten tot mijn huisarts open is’ brengt het spoedeisende karakter en de naamswijziging van de huisartsenspoedposten onder de aandacht.

Wat gebeurt er landelijk?

Van 17 juni t/m 17 juli loopt er een social media campagne gericht op ouders met jonge kinderen. In september is er een social media campagne gericht op amateursporters in teamsporten. De landelijke posts leiden de bezoekers naar de campagnesite www.huisartsenspoedposten.nl. Op de site leggen we uit waar de huisartsenspoedpost voor is en hoe deze werkt. Daarbij stimuleren we bezoekers om bij twijfel eerst op de site van de huisartsenspoedpost in de buurt, moetiknaardedokter.nl of thuisarts.nl te checken of direct contact met een huisarts nodig is.